Att göra en försäljning

Allt du behöver veta för att ta emot din första kund

Hur lägger jag till en rabatt?

Rabatter lägger du till i kundvagnen och finns tillgängliga för användare med Plus licens. Du kan lägga till en procentuell rabatt på hela köpet, eller direkt på en specifik artikel. Det går även att lägga in en rabatt med ett visst belopp på en viss artikel, till exempel som en rabatt på 5kr.

Exempel på rabatt för hela Notan på 5%

Default-0.png

Genom att klicka på en av produkterna i kundvagnen så kan du justera antalet/mängden på produkten. Du kan också sätta rabatten på den individuella varan, se bild

Default-3.png
Genom att klicka på texten Rabatt så kan du justera mängden. För att växla mellan procent och belopp klickar du på "Kr" eller "%" symbolen till vänster i bilden nedan
Default-4.png

Hur gör jag en försäljning?

När du lagt in dina produkter i menyn så dyker de alla upp på sidan butik. Du hittar till Butik sidan på tabben i mitten i nederkanten av skärmen. (se bild)

Här klickar du på den produkten du vill lägga till, så läggs den till i "kundvagnen" eller notan. Det finns lite olika typer av prissättningar som man kan ställa in i en produkts inställningar som gör att det kan bete sig lite olika när du trycker på en produkt.

  • Standard produkten med ett fast pris per syck läggs till 1 produkt per klick. Om man håller fingret intryckt på produkten en stund så får du möjligheten att slå in antalet, praktiskt om du vill sälja väldigt många av en produkt.
  • Det går att ställa in produkter med en annan enhet än "styck", vilket är användbart om du till exempel säljer ost med kilopris. Då anger man priset per kilogram i produktens inställningar. När man vill lägga till produkten i butiken kommer det då upp ruta där du får skriva in hur många kilogram som ska luaggas in i varukorgen.
  • Om produkten har en rörlig prissättning så kommer det upp en ruta där man får skriva in priset i samband med försäljningen. Man kan även lägga in ett meddelande eller beskrivning av produkten där. Detta är smidigt om du till exempel säljer udda varor, som du kanske bara har en eller ett fåtal av.

Varukorgen

När du lagt till produkterna i varukorgen kan man se listan av dem genom att klicka på varukorgssymbolen uppe till höger. Här kan man även justera innehållet i varukorgen genom att klicka på de tre punkterna bredvid produkten.

När man är nöjd så klickar man på Skapa köp. Här kan du välja mellan dina olika betalmetoder, eller genomföra köpet direkt med den förvalda betalmetoden.

Betalning

Betalningen funkar olika beroende på vilken betalmetod du väljer, läs mer om det här

Efter betalningen är genomförd så får du upp kundens kvitto. Här kan du skicka det till kunden via Email eller via dela symbolen. Med dela symbolen kan du skicka kvittot som en länk via sms, eller via andra appar du har på din enhet.

Var lägger jag in mina produkter?

Produkter kan konfigureras efter alla behov. Du hittar inställningarna under Meny -> Produkter. Här finns en lista på alla produkter du har idag. Du lägger till nya produkter på knappen "Ny produkt" uppe till höger. På produkt sidan kan du lägga in en bild, titel och pris.

Prissättning

Det går att konfigurera priset på en produkt med antingen fast eller rörligt pris. Fast pris innebär att 1 vara har alltid samma pris. Man kan lägga in flera av samma om man vill sälja fler av produkten. Med fast pris så är enheten förvald till "styck". Det går att ändra för till exempel tyg som man säljer per meter. Då specificerar man priset som fast pris per meter istället. Vid försäljning får man då ange hur många meter av tyg som kunden köper, så räknas det totala priset ut.

Det finns också det som heter "rörligt pris". Det är bra för de produkter som man kanske inte har så många av, eller till exempel för en loppis där varje produkt är unik. Då får man skriva in priset på varan vid försäljning. Man får också möjligheten att skriva in en lite beskrivning för att göra kvittot tydligare.

Hur gör jag en retur?

Ibland blir inte kunden nöjd och villgöra en retur, eller så blir det bara ett felslag som måste justeras. Oavsett så hittar man returer under fliken Kvitton. Där letar man enkelt upp sitt Kvitto och klickar på det som man vill göra en retur av.

Kvitto-963x1920.png
Då ser man hela sitt Kvitto och en liten knapp "Retur" uppe till höger. Där får man alternativet att betala ut pengarna till kunden och sedan genereras ett retur kvitto.

Det går bara att göra returer på hela kvittot.

Du kan också skicka kvittot till kunden ifrån denna vyn, eller dela en länk via sms.

Var hittar jag tidigare kvitton?

Från nedre menyn väljer du kvitton. Från den här vyn kan du gå in och titta på varje kvitto från försäljning och skicka om det till en kund som kanske glömde lägga in sin mailadress vid köpet.

Det fina här är att alla dina kvitton är samlade och släpandet med plastpåsar fulla med kvitton till revisorn blir ett minne blott.