Enklakassan– Allt i en mobil eller surfplatta
Appen Enklakassan passar företag och föreningar som caféer, foodtrucks, hantverkare, restauranger, gym, taxi, hälsa, skönhetsvård och fotbollsklubben som säljer med Swish och kontant och som enkelt, billigt och effektivt vill automatisera sin försäljning och administration. I appen Enklakassan kan du utan kostnad sätta upp ett helt kassasystem i en smarthphone eller surfplatta (Iphone eller Android).
Du får då:
- En butik med ett kassasystem i mobilen eller på surfplattan.
- Kunden erbjuds ett digitalt kvitto som uppfyller krav från Skatteverket.
- Automatiskt redovisningsunderlag på gjorda Swish och kontantbetalningar och en CSV fil som kan laddas upp i bokföringsprogram.
- Statistik.

Om du omsätter över 4 basbelopp (190 400 inklusive moms) så kräver Skatteverket att du har ett kassaregister med en godkänd kontrollenhet. Dessutom är säljaren enligt Skatteverket skyldig att ta fram och erbjuda ett kvitto, läs mer om kraven på www.skatteverket.se.

I Enklakassan erbjuds du att för 249kr/månad beställa ett molnbaserat kassaregister kopplat till en kontrollenhet godkänd av Skatteverket, allt i din mobil eller på din surfplatta. Vi kallar tjänsten Enklakassan Plus. I Enklakassan Plus ingår dessutom:

- Direkt egen kvittens på en gjord Swishbetalning till din mobil, dvs kunden behöver inte visa att denna betalt, du ser det direkt.

- Integration mot Fortnox och Visma och möjlighet export av SIE filer.

- QR kod mot kund i fysisk shop och via nätet.

- QR webbshop med lager och plocklistor. Det möjliggör bland annat försäljning i butiken från avstånd.

- Rapporter, dagrapport, Z, X, med mera.

För att komma i gång tjänsterna i Enklakassan Plus krävs Swish handel.
Notera att:

- Enklakassan tar inte ut några avgifter (0%) på transaktionerna utan det är avgifterna för Swish från er bank som gäller.

- Om du säger upp prenumerationen så Enklakassan Plus så avslutas abonnemanget den sista dagen samma månad.

- För användarvillkor, se under inställningar i appen.

Enklakassan är gratis ladda ner och installera. Börja med att ladda ner Enklakassan från App Store eller Google Play. Öppna appen och följ instruktionerna för att fylla i Swishnummer, adress och organisationsnummer/personnummer. För att komma igång med gratisversionen så behöver du Swish privat, Swish företag eller Swish handel.

Om du vill få tillgång till full funktionalitet behöver du:

1. Beställa Enklakassan Plus. Det görs genom att klicka på klicka på Kassaregister i sidomenyn och göra en beställning av ett Kassaregister. Notera att funktionerna inte blir aktiverade förrän du även lagt in ett Swish handel nummer under Inställningar.

2. Swish handel beställs via din bank.



Profil -> Inställningar

För att komma igång behöver du klicka på Profil i nedre menyn och sedan Inställningar

Under inställningar så behöver du uppge:
1. Företagsnamn
2. Organisationsnummer
3. Email
4. Swishnummer
5. Betalningsmetod
- Swish företag. Ange ditt nummer för Swish företag.
- Swish handel. Swish handel är ett krav för att kunna aktivera funktionerna i Enklakassan Plus. Om du inte har Swish handel behöver du ansöka om det hos din bank.
6. Adress

Enklakassan har en meny längst ner och en meny som nås om man klickar på de 3 strecken högst upp till vänster. Från sidomeny kommer du enkelt tillbaka till nedremenyn genom att klicka på Hem.

Nedremeny




Sidomeny

Under denna meny lägger du in och hanterar alla dina produkter under Ändra Butik. När du lagt till varor behöver du bara klicka på dom så kommer dom in i varukorgen högst upp till höger. När du ska trigga en försäljning klickar du på Varukorg.

Ändra Butik

När du vill lägga till produkter trycker du på det gröna plustecknet nere till höger. Då kommer du ner till menyn för en enskild produkt. Till varje produkt kan man ladda upp en bild. En produkt behöver:

- Namn
- Typ: Fast eller rörlig
- Om rörlig välj enhet
- Kostnad ink.moms
- Moms

När du är klar tryck på Lägg till Produkt och sedan Spara. Tips. För försäljning av ej förutbestämda belopp, lägg upp en produkt i butiken som t ex har namnet ”Valfritt belopp, 12% moms” och typen rörlig. När du sedan klickar på varan i varukorgen kommer det upp ett fritextfält där du skriver in vad försäljningen avser.

Varukorg

När du valt varor och klickat på dom så att dom hamnat i varukorgen högst uppe till höger kan du gå till kassan genom att klicka på Varukorg.

Skapa köp:
Klicka på Skapa Köp, nu genereras en QR kod betalning.
Nu kan kunden scanna den och göra en Swishbetalning eller en kontantbetalning.
Valet Kontakt betalning hittas om du klickar på Swish handel texten när du fått fram QRkoden.



Ta bort eller ändra en vara

Klicka på den vara du vill ändra eller ta bort och korrigera.

När du skapar en QR web-shop väljer du ut ett antal produkter ur din butik.

Det gör att du enkelt kan skapa en QR web-shop med eget lager för olika försäljningsställen eller försäljningstidpunkter. QR koden, som även kan mailas som en webblänk, kan publiceras eller printas ut. När kunden sedan scannar QR koden kommer man in till webbshopen och kan där göra köp utan att fysiskt komma till butiken annat än när man ska hämta varan.

Det gör att kunden kan köpa varor över nätet eller beställa mat på en tillställning utan att stå i en kö.

Om man vill koppla på logistikfunktioner till webshopen får man kontakta Enklakassan.

Webbshoppar

Ange:
- Titel på webshoppen.
- Beskrivning av webbshopen.
- Aktiverad, klicka in när den ska vara aktiverad.
- Klicka på lager då kommer du in till en tom sida, men högst uppe i högra hörnet ser du ett + tecken. Om du klickar på det så kommer du åt alla produkter i butiken.
1. Tryck på + till höger om alla produkter som du vill ha med i denna webbshop.
2. När du är klar gå tillbaka med pilen högst uppe till höger.
3. Om du klickar på lager för varje produkt kan du justera hur många du kan sälja vid detta tillfälle. 4. Klicka på Spara ändringar
- Om du vill se din webbshop klicka på Visa webshop.
- När du är nöjd, klicka på bilden på en QR kod i övre högra hörnet. Vänta någon sekund och sen kommer QR koden till denna webbshop fram.
- Under QR koden står webblänken till webshopen.



Du kan justera antalet produkter som finns att sälja per produkt under Lager i en webbshop, denna funktion finns inte i den fysiska butiken. Om du ej har behov av lagerhållning, öka bara lagret till ett stort tal genom att klicka på produkten i webbshopen.

För till exempel caféer och food trucks är det praktiskt att gjorda beställningar kommer upp i en plocklista för webbshopparna. Notera att information om köpen även finns i nedremenyn under Kvitton. Nummerserien för plocklistan är inte samma som för kvitton.

Om du har för avsikt att även ta emot kontanta medel i din butik måste en växelkassa anges. Det görs från meny uppe till vänster under Växelkassa. Om du inte avser att ta emot kontanter skriver du 0 i fältet Ny växelkassa.

Växelkassa när en del av Z-rapporten/dagsavslut och ska därför stämma överens med växelkassan efterföljande dag. Enklakassan räknar ut differensen mellan dag 1 och dag 2 i försäljningen, ifall du räknat fel, får du en fråga om växelkassan stämmer ifall det är en skillnad mellan angivet värde och beräknat.



Under statistik ser du försäljning nedbruten per dag, vecka och månad. Statistiken hittar du i nedremenyn.

Från nedremenyn väljer du kvitton. Från den här vyn kan du gå in och titta på varje kvitto från försäljning och skicka om det till en kund som kanske glömde lägga in sin mailadress vid köpet. Det fina här är att alla dina kvitton är samlade och släpandet med plastpåsar fulla med kvitton till revisorn blir ett minne blott.

Z historik

Imenyn under rapporter finns Z historik att hämta så fort de förstarapporterna är skapade. Det går sedan att välja att maila dem frånappen.

Z dagrapport

Efter varje dags försäljning ska en Z-dagrapport/dagsavslut skapas. Det görs enkelt i Enklakassan under menyn rapporter. EnZ-rapport / Z-dagsrapport går inte att skapa i efterhand utan den innehåller alltid alla köp mellan den senaste Z-rapporten till nu.


EnZ- dagrapport ska ha ett löpnummer, vilket inte är något krav på en X- dagrapport.

X dagrapport

Enklakassan har inte stöd i appen just nu för att skapa X-rapporter för valfria datum utan just nu så visar den allting från den senaste Z-rapporten till nu.

Du ansluter dig till Swish via din internetbank. Där kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer. När du gjort detta kan du börja ta emot pengar via ditt mobilnummer. För att kunna skicka pengar behöver du även ladda ner Swish-appen "Swish Betalningar" och Mobilt BankID.

Företaget ansluter sig till Swish företag via sin Internetbank och för sitt företag. Företaget behöver ha ett konto i banken och Internetbanken företag för att kunna följa upp mottagna betalningar. I Internetbanken företag krävs det att den som genomför beställningen av tjänsten har behörigheten ”teckna avtal Swish”. Som enskild näringsidkare kan du ha både Swish som privatperson och Swish för företag. För att ansluta till tjänsten behöver du ha Internetbanken firma och ett företagskonto.

Med Swish för handel får du en betallösning som fungerar både i webbutik och app. Här får du mer tips om hur du kommer igång:

Ansök om avtal i Internetbanken. Tjänsten förutsätter ett företagskonto i banken. En beställning av Swish företag eller Swish handel går att göra via din internetbank. Fyll utförligt i alla efterfrågade uppgifter. När du får frågan om Teknisk leverantör och app så svara som nedan.



Ansökan behandlas av banken och kan ta ett antal dagar innan det blir klart. När du fått Swish handel klart hos din bank skriver du bara in swishnumret under Profil och sedan Inställningar i Enklakassan appen, all integration sköts per automatik så när det är klart är det bara att köra igång och sälja.

Om du använder Fortnox som bokföringsprogram idag går det att integrera med Enklakassan. Logga in på Fortnox. Välj marknadsplats i menyn längst upp. Scrolla därefter ner till appar. I sökfältet skriv in Enklakassan. När du hittat Enklakassan, klicka på loggan och följ instruktionerna. https://www.fortnox.se

Om du använder Visma som bokföringsprogram idag går det att integrera med Enklakassan. Logga in på Visma och följ instruktioner.
https://www.visma.se/smaforetag/spcs/bokforingsprogram/

Givetvis så kan du fritt välja vilket bokföringsprogram du vill ha. För enklare bokföring räcker det kanske med att exportera en csv fil till ditt excelblad. Väljer du att exportera SIE 4 filer får du manuellt ladda upp filerna i det bokföringsprogram som du använder. Se avsnittet (ExporteraSIE 4 eller CSV filer ) för hjälp om hur du exporterar filer utfrån Enklakassan

Från startsidan klickar du i sidomenyn och väljer Bokföring. Då kommer du till bokföringsmenyn där du kan välja att Exportera. I nästa meny kan du välja att exportera till SIE 4 fil eller csvfil. I denna meny kan du även välja under vilken period som du vill exportera filerna. Klicka på >vid respektive box så visas valmöjligheter. Mailadressen kommer automatiskt på plats så snart ditt företag registrerat sig för Enklakassan.

Om du försöker ladda upp tidigare exporterade filer till bokföringsprogrammet behöver du inte oroa dig. Bokföringsprogrammet säger till att de nya filerna redan är uppladdade.



Enklakassans kontrollenhet kräver ingen extra hårdvara, allt ligger i molnet och sparas enligt Skatteverkets krav, se www.skatteverket.se för mer information. Även när abonnemanget sägs upp kommer informationen att sparas även det enligt Skatteverkets krav.

Lagen kräver att den som omsätter mer än 4 basbelopp (190.400kr) per år inklusive moms är skyldig att ha ett kassaregister. Kassaregister ingår i Enklakassan Plus. Det görs genom att klicka på klicka på Kassaregister i sidomenyn och göra en beställning av ett Kassaregister.

Enklakassan finns på App Store. Enklakassan kräver IOS 10.0 eller senare.

Enklakassan finns på Google Play.

För tekniska frågor och support maila : support@enklakassan.nu

För generella frågor om företaget maila: info@enklakassan.nu

För frågor om Sälj & Marknad maila: jorgen@enklakassan.nu eller stig@enklakassan.nu

Adress: Campus Gräsvik 4, 371 75 Karlskrona